----------------------------------- Pr.Skiner Uto Maj 11, 2010 2:57 am Biljke gore - alge dole ----------------------------------- Biljke... Sta im treba za rast..? Kako pri tome izbeci alge..? Kako da biljke budu zdrave i izgledaju lepo..? To je sve vazno znati, narocito ako zelite biljni akvarijum! Da bi pruzili biljci sve sto joj je potrebno, moramo obezbediti: -Kvalitetno osvetljenje -CO2 -Dobru podlogu i -Prehranu (Mikro i makro elementi) OSVETLJENJE Prvo sto treba jeste planirati kako osvetliti akvarijum, tj. gde ce biti rasveta i kakva ce ona biti. Moze se ugraditi u krov akvarijuma, moze visiti ili biti fiksna iznad akvarijuma itd. Drugo treba birati sijalice... Vrlo je vazno uzeti kvalitetne sijalice, da bi sto duze i sto bolje radile. Kvalitet se treba gledati u odnosu na temperaturu lampe i CRIindex. Temperatura se izrazava u kelvinima (K), to je ustvari boja svetlosti i moze biti u razlicitim rasponima. http://www.akvarijum.org/forum/upload/uploads/_127353399_8e11153d5d59a643b8cfc22aa9a0f89c.jpeg Biljkama najvise odgovara temperatura od 4000-10 000 K. CRI index ide u rasponu od 1-100. Pravilo je sto vise to bolje. Sunce npr. ima CRI index 100. A kvalitetnije sijalice 80-90+. Ove dve komponente se na sijalici oznacavaju posle snage sijalice. Npr. 18W/865 (8-oznacava da je CRI preko 80, a temp.6500K) Sledece je snaga svetlosti. Ona zavisi od kolicine i vrste biljaka, velicine akvarijuma itd. Izrazava se u vatima (W). A osvetljenost akvarijuma u W/l (vat po litru vode- racuna se prema zapremini akvarijuma u litrima, a ne efektivne zapremini, odnosno koliko vode zaista ima). U odnosu na snagu svetlosti razlikuju se: -slabo osvetljeni akvarijumi (80l+) (1W/l) Treba imati u vidu zahteve biljaka za svetloscu. Tu postoji pravilo: Svetliji listovi - jako svetlo (npr. H.polysperma) Tamniji listovi - slabije svetlo (npr. anubias nana) Najbolje je kombinovati sijalice razlicite snage i temperature! U zavisnosti od snage sijalica odredjuje se i fotoperiod, odnosno duzina trajanja osvetljenja, u casovima (h). Tako da kod: -slabo osv.akv. fotoperiod treba biti (10-15h dnevno) -srednje osv.akv. (8-10h) -jako osv.akv. (6-8h) i kod -vrlo jako osv.akv. (do 6h dnevno) Vrlo efikasan nacin suzbijanja algi kod jako osvetljenih akvarijuma je fotoperiod sa pauzom ne vecom od dva sata izmedju dva perioda jakog svetla. Npr. 4-2-4 odnosno svetlo radi 4h pa 2h ne radi, pa opet radi 4h. Ovo se primenjuje, zato sto proces fotosinteze kod algi u ova 2h prestaje, a kod biljaka ne, pa ce one nastaviti sa rastom. Napomena, ne preterujte sa pauzom, jer ce u protivnom i kod biljaka prestati fotosinteza. CO2 Ugljen-dioksid je potreban biljkama da bi zajedno sa svetlom obavljali proces fotosinteze, tj. da bi rasle. On se uglavnom obezbedjuje disanjem zivog sveta u akvarijumu: riba, koza... Medjutim, da bi se sprecila pojava algi, kod jako osvetljenih akvarijuma, da bi biljke imale dovoljno CO2, mora se instalirati CO2 generator. Evo jedne (moje :) ) DIY varijante CO2 generatora: http://www.akvarijum.org/forum/upload/uploads/_90966883_IMG_7648.JPG http://www.akvarijum.org/forum/upload/uploads/_97964337_IMG_7650.JPG Alat koji vam je potreban: crevo za vazduh, makaze, silikon, super lepak, flasa 2l, mala tegla, kesa... Izbusite zatvarace na flasi (jedna rupa) i tegli (dve rupe). Rupe moraju biti manjeg precnika od creva koje ubacujete. http://www.akvarijum.org/forum/upload/uploads/_63676831_IMG_7649.JPG E, sad, ovako sam ja odradio i bas je bolje: Umesto da crevo za vazduh gurate kroz otvore, tu stavite tvrdo crevo! Ja sam iskoristio ono preko koje se vazduhom (pumpom za vazduh) pretace voda u filter. Na taj nacin cete smanjiti mogucnost kidanja silikona kod otvora zatvaraca, vremenom. Isecite i stavite na ovaj nacin: http://www.akvarijum.org/forum/upload/uploads/_74913938_IMG_7651.JPG Zatim, sa unutrasnje i spoljne strane zalepite crevo super lepkom i sacekajte 10-15min. Nakon toga, samo sa unutrasnje zalijte silikonom. http://www.akvarijum.org/forum/upload/uploads/_67028267_IMG_7652.JPG Sacekajte 48h da se silikon potpuno osusi. Ispod zatvaraca isecite i stavite parce bilo kakve kese, da bi se sto bolje zatvotilo (kao zimnica, setite se kako je tesko otvoriti teglu slatka, bas kad vam se najvise jede! ;) )Na taj nacin cete spreciti curenje gasa kod zatvaraca. Zatim povezite ceo sistem. Iz velike flase preko creva sa ventilom u teglu, a iz nje preko creva koje se zavrsava rasprsivacem u akvarijum. To je put vaseg CO2. http://www.akvarijum.org/forum/upload/uploads/_79596076_IMG_7653.JPG U veliku flasu sipajte oko 1,5l vode 2 solje secera i pola kocke kvasca (to je recept koji ja koristim). Mala flasa (tegla) sluzi kao brojac mehurova i filter za sluz koja se stvara vremenom. Nju napunite 2/3 obicnom vodom. http://www.akvarijum.org/forum/upload/uploads/_48982206_IMG_7654.JPG Podloga Podloga u biljnim akvarijumima bi trebalo biti hranljiva. Preko nje, korenovim sistemom biljka uzima sve sto joj je potrebno za rast. Ukoliko se prehrana iskljucivo bazira na dodavanju tecnih mikro i makro elemenata, onda ne mora biti hraljiva, vec je dovoljno da to bude neki krupniji sljunak da bi hrana sto pre stigla da korenovog sistema. Pesak ukoliko mozete izbegavajte, jer se u njemu stvaraju vodeni cepovi, a i moguce je da se posle nekog vremena zgrudva, skameni... Mada i on se cesto koristi... Po meni najbolja je kombinacija u vise slojeva. Debljina zavisi od velicine akvarijuma, ali ne bi smela biti manja od 4-5cm. S tim da se od prednjeg ka zadnjem delu povecava. Ovakva je kod mene podloga: -najpre, po svim ivicama i uglovima sipajte sljunak velicine koje cete koristiti kao poslednji sloj i debljine ukupne pdloge na tom mestu. -prvi sloj je hranljivi- zemlja za cvece ili humus debljine 1-2 cm (ne preterujte ovde!!) -Preko toga ide mrezica za komarce, kako se pri cupanju/presadjivanju biljaka ne bi izvlacila zemlja. -drugi sloj, preko mrezice, je krupni sljunak debljine (3-4mm) 1-2cm i na kraju -treci sloj sitan sljunak (0.5-1,5mm) debljine 2-3cm Prehrana Ovde se podrazumeva dodavanje Mikro (Fe, Mn, B, Zn, Mo,...) i Makro elemenata (N, P, K, Mg...) Ovo je najbolje dodavati u gotovim proizvodima ukoliko vas mrzi ili jos gore, ne znate proporciju u kojoj se mesaju odredjeni elementi. Uglavnom da bi biljka bila zdrava i brzo rasla potrebni su joj kao i nama neki minerali... :wink: ----------------------------------- diefaust Uto Maj 11, 2010 10:33 am ----------------------------------- :cestitka: :cestitka: :cestitka: :cestitka: :cestitka: :cestitka: :cestitka: :cestitka: :cestitka: Temu bi bilo vise nego pametno izdvojiti, svaka cast! ----------------------------------- bossko0109 Uto Maj 11, 2010 11:32 am ----------------------------------- Pozdrav Svaka čast za ovu veliku pomoć u vezi CO2 generatora, ali interesuje me još nešto, da li genetator pomaže nestanku i nepojavljivanju algi i koliko traje jedna doza. ----------------------------------- Pr.Skiner Uto Maj 11, 2010 12:46 pm ----------------------------------- Trajanje 1 doze-smese zavisi od kolicine secera! Vise secera -duza reakcija Vise kvasca - jaca reakcija CO2 pomaze nepojavljivanju algi, ali ako su se vec pojavile, onda nema uticaja, tj.nece ih unistiti. ----------------------------------- diefaust Uto Maj 11, 2010 12:50 pm ----------------------------------- Nece ih unistiti, ali ce prilicno usporiti njihovo dalje napredovanje (pod pretpostavkom da postoji kvalitetna rasveta i hranljiva podloga...) :) Algari ili kozice onda lagano mogu da ih "pocepaju" :) ----------------------------------- Pr.Skiner Uto Maj 11, 2010 1:05 pm ----------------------------------- Algari ili kozice onda lagano mogu da ih "pocepaju" :) Neke alge da... Tu mogu pomoci i neki puzevi... Cuo sam da Amano shrimp jede/ unistava koncastu algu !! ----------------------------------- diefaust Uto Maj 11, 2010 2:08 pm ----------------------------------- Da, hrane se i crnom koncastom, mada mislim da se njom hrane i ostale kozice.... Kada je u pitanju funkcija "komunalaca" kozice su daleko bolje od algara ----------------------------------- schnauzer Uto Maj 11, 2010 7:54 pm ----------------------------------- Svaka cast, ovo je za svaku pohvalu, jednostavno si objasnio neke stvari :) ----------------------------------- Pr.Skiner Sre Maj 12, 2010 1:06 am ----------------------------------- Pa rekoh da stavim sve na jedno mesto, da se snadju ljudi koji koji ulaze u nase vode... ;) p.s. Uh, stavljena mi je tema kao "LEPLJIVA" :skakutanje: :skakutanje: :pobednik: BAS SAM SRECAN!!! ;) Sad mogu da... :smoker: se opustim... :wink: 8) ----------------------------------- bossko0109 Sre Maj 12, 2010 11:08 pm ----------------------------------- Hvala,hvala,hvala... Instaliracu generator sto pre , prvenstveno zbog biljaka jer sam se algi delimicno resio na svakih sest nedelja. Ubacim neke tabletice protiv algi, neznam kako se tacno zovu , i tako svakih sest nedelja . Za sada pomaze. Dobio sam informaciju da se an aq- od 75l ubace dve tabletice i sve je cisto. :P :P :P :bravo: ----------------------------------- Pr.Skiner Čet Maj 13, 2010 12:47 am ----------------------------------- Ne znam na koje mislis. Reci kako se zovu... ----------------------------------- bossko0109 Čet Maj 13, 2010 1:15 am ----------------------------------- Ne mogu da se setim ,bacio sam pakovanje , raspitacu se pa javljam. Pozz ----------------------------------- vlada Čet Maj 13, 2010 6:59 pm ----------------------------------- PROFESORE SKINER svaka chast ovo lichi na pravo predavanje ,ovo u vezi svetla i co2 mi je bash trebalo a ti si to uradio i u slici i tekstu!!!!! ----------------------------------- Blue Čet Maj 13, 2010 11:40 pm ----------------------------------- Imam par kritika/korekcija/pitanja. Za pocetak, hocu da napomenem da dole napisano nije nikako zlonamerno i da veoma cenim ulozen trud autora na priblizavanju nekih bitnih tema i pojmova sirokim narodnim masama. :D Dakle: - Prva slika (raspon temperature boje svetla) nije adekvatna i moze da bude zbunjujuca. Na netu postoji mnogo boljih (i tacnijih) dijagrama za ovo, pa ne bi bilo lose izmeniti. - Jos jedna veoma bitna stvar u vezi lampi je PAR (Photosynthetically active radiation), pa bi trebalo skrenuti paznju ljudima na neke osnovne stvari oko toga, cisto da bi stekli ideju kako mogu da uporede spektar dve ili vise lampi. - W/l (vat po litru) je potpuno zastarela mera koja cesto dovodi u veliku zabludu da neko ima premalo/previse svetla u akv. - Kako si dosao do 'tabele' za duzinu foto perioda u zavisnosti od intenziteta osvetljenja? - 'Siesta', odnosno podeljeni foto-period - za sada ne postoje cvrsti naucni dokazi da ovo ima nekog efekta, osim mozda u akvarijumima u kojima se ne dodaje CO2, a na taj nacin sto u sredini foto perioda pravi pauzu tokom koje dolazi do porasta koncentracije CO2 u vodi, a samim tim i bolji uslovi za fotosintezu u drugom delu foto-perioda. - Deo oko CO2 generatora secer-kvasac necu da komentarisem (svako ima svoje resenje), osim onog cuvenog: NE regulacioni ventil, NE regulacioni ventil, NE regulacioni ventil. U nekim okolnostima doci ce do nekontrolisanog rasta pritiska u reaktoru i pucanja na najslabijem mestu. - Prihrana - e ovo si vala isfuserio... :D Jos jednom, bez uvrede, imam samo najbolje namere. ----------------------------------- Pr.Skiner Pet Maj 14, 2010 12:59 am ----------------------------------- Oko prihrane bi mogao neko i da se potudi umesto mene. Ja imam neke DIY varijante, ali nisu testirane na zivi svet, osim na puzeve... ;) Prva slika, nije toliko bitna koliko podatak : Biljkama najvise odgovara temperatura od 4000-10 000 K. W/l je najcesce koriscena metoda i sto je jos vaznije najlaksa, narocito pocetnicima! Ja ne pisem za naucnike! Nego za najlaksu primenu! Dobre su puske sa navodjenim mecima, ali kalasnjikov je kalasnjikov! ;) Kako sam dosao do tabele..? E, imam ja svoje dousnike.. :) Siesta mozda nije naucno dokazana, ali mi nismo naucnici da dokazujemo empirijskim formulama! Uostalom kod mene se odlicno pokazala, a ja pisem svoja iskustva. Sto se tice CO2... Regulacioni ventil kod mene nije pkazao nikakve posledice! Uostalom, boca ce eksplodirati jedino ako skroz i u ogromnom procentu zaustavimo protok!! A neophodan je ventil, ako se napravi jak rasvor- smesa, jer ce ukoliko se ne regulise protok, pobiti sve stanovnike cenjenog nam akvarijuma. p.s. Nema vredjanja, samo pitaj! "Sljivicu, pisi pitanja..." :smeh: ----------------------------------- Pr.Skiner Pet Maj 14, 2010 1:01 am ----------------------------------- PROFESORE SKINER svaka chast ovo lichi na pravo predavanje ,ovo u vezi svetla i co2 mi je bash trebalo a ti si to uradio i u slici i tekstu!!!!! Vlado, hvala... 8) ----------------------------------- Blue Pet Maj 14, 2010 9:21 pm ----------------------------------- Prva slika, nije toliko bitna koliko podatak : Bitna je, jer nije dobra. Biljkama najvise odgovara temperatura od 4000-10 000 K. Netacno. Biljkama najvise odgovaraju odredjeni delovi vidljivog spektra, a boli ih uvo za temperaturu boje. W/l je najcesce koriscena metoda i sto je jos vaznije najlaksa, narocito pocetnicima! Ja ne pisem za naucnike! Nego za najlaksu primenu! OK, razumem poentu, bolje onda tako, al' pomeni na koje se vrste lampi ovo odnosi i na koje velicine/zapremine akvarijuma, jer 0.5W/l u akvarijumu od 10l i 0.5W/l u akvarijumu od 200l su potpuno neuporedivi, iako su po toj racunici isti. Kako sam dosao do tabele..? E, imam ja svoje dousnike.. :) Ozbiljno pitam, kako si dosao do tih brojki za duzinu trajanja foto-perioda, ne uzimajuci u obzir ni jedan drugi parametar osim polu-beskorisnog W/l? Siesta mozda nije naucno dokazana, ali mi nismo naucnici da dokazujemo empirijskim formulama! Uostalom kod mene se odlicno pokazala, a ja pisem svoja iskustva. Ovde te potpuno podrzavam - pises u svoje ime, iz licnog iskustva - ako kod tebe daje pozitivne rezultate, preporuci ga. Sto se tice CO2... Regulacioni ventil kod mene nije pkazao nikakve posledice! Uostalom, boca ce eksplodirati jedino ako skroz i u ogromnom procentu zaustavimo protok!! A neophodan je ventil, ako se napravi jak rasvor- smesa, jer ce ukoliko se ne regulise protok, pobiti sve stanovnike cenjenog nam akvarijuma. Ako se napravi 'jak' rastvor, onda se prospe i napravi drugi. Jos jednom napominjem da ovo nikako nije dobar nacin za kontrolu necega sto se ovako ne moze kontrolisati. Nikada ne treba stavljati ventile za reguolaciju protoka gasa u ovoj konfiguraciji, jedini ventil koji je pozeljan je nepovratni ventil koji sprecava prolazak vode iz akvarijuma u flasu sa smesom, a u drugom smeru je potpuno prohodan. p.s. Nema vredjanja, samo pitaj! Drago mi je, i dalje tvrdim da je tekst odlican i koristan za pocetnike, ali ipak treba obratiti paznju na neke detalje i nedoslednosti. Pozdrav i sve najbolje! ----------------------------------- nenad_franc Pet Maj 14, 2010 9:42 pm ----------------------------------- blue,ti u svakom trenutku mozes da otvoris novu temu i da napises kako treba! ----------------------------------- Blue Pet Maj 14, 2010 10:07 pm ----------------------------------- @nenad_franc Nije cilj da se takmicimo, vec da postoji validan i potpun izvor informacija za pocetnike. ----------------------------------- Pr.Skiner Pet Maj 14, 2010 10:22 pm ----------------------------------- @nenad_franc Nije cilj da se takmicimo, vec da postoji validan i potpun izvor informacija za pocetnike. Dopuni ovaj izvor... Ja sam pisao kako ja smatram da je ispravno... Ako ti ne smatras to, samo izvoli.... Daj dokaze da ja nisam u pravu... :twisted: ----------------------------------- nikouro Pet Maj 14, 2010 11:31 pm ----------------------------------- U odnosu na snagu svetlosti razlikuju se: -slabo osvetljeni akvarijumi (80l+) (1W/l) citiracu samo ovaj deo i nadam se da se Pr. Skiner nece ljutiti. Naime, u nekoliko foruma koji se iskljucivo bave samo biljkama ( Aquascapin-gom ), izricito se napominje ( profi uzgajevaci biljaka ) da je termin W/L pogresan i da nemoze biti merna formula po kojoj mozemo da odredimo koju ce mo jacinu osvetljenja koristiti za osvetljenje akvarijuma. Naime, pravilan termin jeste L/L tj Lumen / Litra. A evo i objasnjenja : Za pravilan izbor rasvetnog tela sobzirom na volumen akvarijuma uopste nije vazna potrosnja rasvetnog tela koja se izrazava u W (watt-ima), to vecina ljudi na forumu brka i ne razumije. Dakle, za pravilan odabir rasvetnog tela kljucni je faktor jacina svetlosti koju to telo isijava, a izrazava se u L (lumenima). A evo i tri preporucena inteziteta koji treba da se primenjuju u akvaristici : 1. Ako nameravamo imati ne zahtevno bilje ili ciklidni akvarijum, zadovoljavajuci intezitet svetlosti ( koji bi trebalo rasvetna tela proizvesti ) krece se u rasponu od 10 - 20 L / l. 2. Za duboke akvarijume i akvarijume koje preovladava bilje, zadovoljavajuci intezitet svetlosti ( koji bi trebalo rasvetna tela proizvesti ) jeste u rasponu od 20 - 30 L / l. 3.Za duboke akvarijume koji su gusto zasadjeni zahtevnim biljkama koje zahtevaju mnogo svetlosti zadovoljavajuci intezitet svetlosti ( koji bi trebalo rasvetna tela proizvesti ) krece se od 30 - 40 L / l. Primer : Akvarijum spada u 2 kategoriju, i ima zapreminu od 200 l ukupni potrebni intezitet svetlosti bi trebao iznositi oko 5000 L / l. Sto ce reci, da je za takav aq potrebno dve neonke ( 38 W ) od 1047 mm prosecne jacine 2500 L. Naravno i u ovim kategorijama postoje razliciti faktori koji uticu na potreban intezitet svetlosti. 1.Prozirnost akvarijumske vode 2.Visina tj dubina akvarijuma 3.Vrsta podloge 4. Izvedba poklopca 5.Radni vek rasvetnog tela Ovo je samo jedan deo od onoga o cemu se vodila debata na forumu a vezano za primenu rasvetnih tela u akvaristici. ----------------------------------- Pr.Skiner Pet Maj 14, 2010 11:50 pm ----------------------------------- Dobro, kad postanete Amano, onda koristite ove formule... Ja ostajem veran klasici... Narocito Betovenu... ;) ----------------------------------- nikouro Sub Maj 15, 2010 12:01 am ----------------------------------- kao i sto sam napisao, nadam se da se neljutis. naime , nama pocetnicima je sve ovo zbunjujuce i kao takav, zaista nemam nameru da dovodim necije dugogodisnje iskustvo bavljenjem akvaristikom. mada , moras da priznas da ovo sto sam napisao u predhodnom tekstu ima smisla. nisam elekro tehnicar vec masinski tehnicar ali petljam oko elektrike od malih nogu ( :shock: ) i sposoban sam da otklonim pojedine kvarove na razlicitim uredjajima. znaci ovo sto pise o jacini rasvetnog tela izgleda mi logicno, dok samo telo koliku potrosnju ima, nije bitno. ----------------------------------- Pr.Skiner Sub Maj 15, 2010 1:48 am ----------------------------------- U redu je. Rekoh, bice mi drago da neko ispravi i dopuni moje podatke!! Samo napred... ----------------------------------- bossko0109 Sub Maj 15, 2010 2:08 am ----------------------------------- Sta je starije "kokoska ili jaje" :pitanje: , ko je u pravu, kakva svetlost i koliko i kakvih sijalica, CO2 da ili ne , kako regulicati ubacivanje CO2 u aq-u, koliki treba da bude protok... Ljudi pricajte srpski za nas obicne smrtnike . Za aq od 75lsta sve treba da znam i da uradim da nemem algi , da biljke rastu , a da ribice ostanu zive i zdrave? :?: :?: :?: :? :? ----------------------------------- nikouro Sub Maj 15, 2010 9:56 am ----------------------------------- sve ovo sto tebe interesuje , interesuje i nas. odgovore nemozes dobiti u jednoj poruci jer previse faktora mora da se uklopi da bi se ujedinili svi cinioci koji cine akvarijum posebnim. kako posebnim .... svaki akvarijum je prica za sebe. ja sam dugo pokusavao da dobijem konkretan odgovor od starijih akvarista sta i kako uciniti da bi moj akvarijum izgledao iole kao pojedini sa slika, i verujmi da nece nijedan od njih da ti odgovori priblizno precizno. niko nece da preuzme odgovornost za tvoj ili tudji akvarijum. zakljucak bi mogao da glasi ( onako naski receno ), citaj, uporedjuj i primenjuj, i to bukvalno. primer : neka recimo biljka, kod nekog u akvarijumu zahteva dobru podlogu, stalnu prihranu i negu kao i odredjeno osvetljenje kako bi pokazala svoju punu lepotu. a opet kod nekog, bez posebne paznje i pruzanja prihrane i podloge, biljka "cveta". sto se osvetljenja tice, i tu su razliciti odgovori. kod nekih koji koriste stedise biljke su u punom sjaju kao i kod akvarista koji koriste neke od Cool white, Day lihgt, Warm white osvetljenja. mada sam misljenja da svaki akvarista koji koristi stedljive sijalice, mnogo teze uspeva da se izbori sa problemima nego li onaj koji koristi odredjene neonke za akvaristiku. ----------------------------------- Pr.Skiner Pon Maj 17, 2010 2:24 pm ----------------------------------- bossko procitaj prvi post u ovoj temi, sve je napisano kako i sta treba! Ja tako koristim i sve je odlicno!! Ako neko koristi druge metode, to bi trebalo da predstavi ovde. Sto se tice osvetljenja, ja kombinujem i neonke i stedljive sijalice, zato sto neke biljke vole jedne, neke druge.... Ne moze se traziti osvetljenje generalno za biljke, jer svaka biljka ima drugacije zahteve!! Moras se prvo informisati o tome... ----------------------------------- rainforest Pet Jan 28, 2011 10:50 pm ----------------------------------- Moj stav je da ne treba praviti veliku nauku od rasvete. Jer ako ćemo pravo nije bitan lumen već lux, koliko lumena po m2. Pa onda taj famozni PAR. Koeficijent kojim bliže određujemo koliko je naše svetlo efikasno za fotosintezu. Sijalica od 100W sa PAR-om 0.5 će biti efikasnija od one 50W sa PAR-om od 0.8, jedino će trošiti malo više struje i malo će se više grajati hauba ali ako je 20 puta jeftinija od one druge.... Dalje CRI nam govori o ravnomernosti spektra, bitno našem doživljaju boja, biljkama ne toliko. neverovatno je gledati kako biljke ludački rastu pod nekakvim bolesnim narandžastim svetlom CRI ispod 50, ko bi to rekao? Boja svetla(kelvini) itekako govori o raspredu energije unutar spektra, a za fotosintezu su najefikasniji narandžasti (2000K) i plavi (6000K+) delovi. Za vodene biljke posebno ovi drugi jer se crvena brzo apsorbuje putujući kroz vodu. Eto raspriča se ja bezveze a hteo sam da kažem, ako ste početnik i krenuli ste od rasvete i sve vam ovo ništa jasno nije, lepo štedljivu 6500K ili fluocevi philips 865, ima ih svugde jeftine su, snage O.7-1 W/L i nema greške. ----------------------------------- stefanovic^v Uto Mar 15, 2011 9:23 pm Foto period ----------------------------------- Koliki bi trebao foto period na akvarijumu od 102 l,osvetljenjem dve stedljive od po 35 w(znaci 70 w)? ----------------------------------- Milosbgd Uto Mar 15, 2011 10:03 pm ----------------------------------- u principu preporucljiv fotoperiod je 8-12h ----------------------------------- stefanovic^v Uto Mar 15, 2011 10:22 pm ----------------------------------- Ok stavicu za pocetak 10 sati :) ----------------------------------- mantisp8 Uto Okt 11, 2011 12:06 am ----------------------------------- Super je napisano i dosta je korisno sve. Stoji da ne treba praviti nauku oko osvetljenja ali ja dok nisam kompletno usao u celu pricu sta je sta i cemu sta sluzi i procitao dosta ovakvih rasprava i strucnijih tekstova (kao sto je ovaj Skinerov) nisam imao dobro osvetljenje u akvarijumu. Stoji i sto Skiner kaze da je klasika klasika ali kad je ta klasika postavljena nije bilo ovoliko vrsti sijalica i danas pocetnik moze da ima velike probleme ako gleda samo W/l. Gomila sijalica sa istom potrosnjom daje razlicite spektre, kolicinu svetlosti itd. . Moj savet pocetnicima je da sednete i dublje udjete u problem osvetljenja da ne bi bilo problema kasnije. ----------------------------------- bobancewa Sre Okt 12, 2011 3:57 pm ----------------------------------- evo šta sam ja našao na netu za CO2 generator http://i55.tinypic.com/30jpkpx.jpg Ugljendioksid u akvarijumu Napravi sam Uređaj za ubacivanje ugljendioksida Piše: Mr Saša T. Živanović Ovaj tekst je posvećen našem čitaocu koji je postavio pitanja i svima ostalima kojima bi ova tema bila zanimljiva. Opšte je poznata stvar da biljke obavljajući proces fotosinteze koriste ugljendioksid (CO2), a preko dana ispuštaju kiseonik koji je potreban za život svih živih bića. Ukoliko u vodi ne bi bilo dovoljno CO2, biljke ne bi mogle normalno da obavljaju proces fotosinteze, sporije bi se razvijale i čak propadale. Stanovnici akvarijuma takođe pomažu dodavanju CO2, procesom disanja. Međutim, šta se dešava noću? I biljke i ribe koriste O2, pa je pitanje treba li dodavati CO2, preko noći, što zavisi od dosta faktora. Potreba za dodavanjem CO2 postoji ako želite da poboljšate rast biljaka, ili ako držite neke posebno zahtevne biljke, kojima uobičajeni uslovi u akvarijumu nisu dovoljni za uspešan rast, pa posle kraćeg vremena propadnu. Prihranjivanjem biljaka i odgovarajućim svetlom rešava se deo problema, ali neke biljke zahtevaju i veće količine CO2 koji se ne može obezbediti procesima u akvarijumu. Postoje tri pristupa za ugradnju ovih sistema. Prvi je napravi sam, drugi je kupovina specijalne opreme, a treći upotreba tableta koje se otapaju ispuštajući CO2 u akvarijum. Možete imati lep akvarijum sa biljkama i bez dodavanja CO2, jer njega u akvarijumu ima. Ali ako koristite neke zahtevne biljke, koje traže jače osvetljenje i više hranljivih materija, tada je i potreba za CO2 veća, odnosno dodavanje je neophodno, inače će propasti. Jače osvetljenje ubrzava proces fotosinteze, pa je zato potrebno povećati veštačkim putem i količinu CO2 u akvarijumu. Uređaji za dodavanje CO2 od renomiranih firmi koštaju preko 100 evra, pa nisu baš dostupni. Dosta akvarista koristi priručni uređaj u napravi sam varijanti, sa reaktorom na bazi kvasca i šećera. Za dodavanje CO2 u akvarijum je vrlo bitno doziranje. A ovo doziranje nije lako rešiti u napravi sam varijanti. Valja naglasiti da o primeni ovog sistema ima smisla razmišljati ako ste odlučili da imate biljni, takozvani holandski akvarijum, o kome smo pisali u ranijim brojevima, a ne za akvarijume sa par biljaka. Gradnja CO2 uređaja U nastavku teskta ćemo Vam objasniti kako da napravite jednostavan uređaj za dodavanje CO2 u akvarijum. Potrebne su vam dve plastične flaše. Jedna veća od dva litra i jedna manja od 0.5 litara. Redosled poslova bi izgledao ovako: 1. Na čepu veće flaše izbušiti otvor na sredini, a na čepu manje dva otvora (ne previše blizu ivice). 2. Kroz ove otvore provući plastične cevi, kako je pokazano na crtežu. 3. Dve flaše možete vezati jednu za drugu, nekom gumenom trakom, čime smanjujete potrebnu dužinu cevi između njih. 4. Cev koja izlazi iz druge flaše treba odmeriti tako da može da dosegne dno akvarijuma, i na njenom kraju postaviti kameni raspršivač (što je najjednostavnija, ali nije jedina varijanta). 5. Sva mesta gde prolaze cevi kroz čepove flaša dodatno osigurati silikonom, da ne propuštaju gas. 6. Priprema smese za generator gasa se sastoji u sledećem. U flašu dodati dve čaše šećera od 2 dl i malo više od polovine flaše mlake vode (ne vruće!). Dobro izmućkati i dodati oko pola kašičice suvog kvasca. Količina kvasca i šećera će određivati količinu i dužinu proizvodnje ugljendioksida. Više kvasca će omogućiti jaču proizvodnju CO2, ali će se pre potrošiti šećer. Koristeći manje kvasca dobićete dužu proizvodnju ugljendioksida. Ovakva smesa trebalo bi da vam omogući trajanje generatora od oko mesec dana. 7. Uređaj je spreman za rad. Prvi mehurići kreću ka vašem akvarijumu. Čemu služi ova manja flaša? Ona predstavlja jednu vrstu filtera. U ovu flašu sipate vodu do pola, tako da se mehurići gasa oslobađaju u vodi. Ako biste išli direktno iz generatora (veće flaše u akvarijum) na raspršivaču bi se posle nekog vremena pojavila nekakva neprijatna sluzava masa. Ubacivanje ugljen-dioksida sigurno nije neophodno za sve akvarijume sa biljkama. Moguć je lep akvarijum sa biljkama i bez CO2. Ali, ako želite da imate razne vrste biljaka i da one brzo napreduju, potrebni su vam jače svetlo, adekvatne hranljive materije i dodatni CO2. ----------------------------------- nemanjask Sre Okt 12, 2011 4:36 pm ----------------------------------- Ovaj CO2 reaktor je opisan u bar jedno 20 tema na ovom forumu, tako da copy paste sa drugih nije bio neophodan..... Koristi opciju pretraga pre nego što postaviš temu. ----------------------------------- bobancewa Sre Okt 12, 2011 4:59 pm ----------------------------------- video sam tek nakon mog postavljanja moja greška